Bali in een vogelvlucht! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Bali in een vogelvlucht! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Bali in een vogelvlucht!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Januari 2015 | Indonesië, Ubud

Hej hoi!
Hier mijn eerste en laatste berichtjes uit Bali!
Ik ben hier gestart in Kuta, waar ik heel kort over kan zijn: niet normaal toeristisch druk! Smerig strand en verder geen zak te doen! Het heeft veel clubs en barretjes, dus wel de ideale plek om oud en nieuw te vieren! De rest van de dagen heb ik een beetje gewinkeld en aan het vieze strand gelegen. Met oud en nieuw heb ik een ontzettend leuke avond gehad met een Roemeense meid uit mijn hostel. Nadat we hebben afgeteld op het strand barstte in de stromende regen het feest los. Veel gejuich en prachtig vuurwerk op het strand! Echt de gaafste oud en nieuw die ik ooit heb meegemaakt! Daarna moesten we in de regen met zo’n twee duizend andere mensen terug naar het centrum. Wat normaal 10 minuten lopen is, was nu 45 minuten stapvoets vooruit in de drukke mensenmassa. We hebben eerst omgekleed en zijn daarna naar de Skygarden gegaan. Een discotheek van 5 verdiepingen met rooftopbar, echt gigantisch!! Maar supergaaf! Ik ben naar huis gegaan toen de eerste zonnestraaltjes alweer doorkwamen, dus dat was zeker een geslaagd feestje. Nieuwjaarsdag ben ik meteen Kuta uit gegaan, ik wilde hier echt niet langer blijven. Ik ging naar Sanur waar ik verbleef in Big Pineapple hostel. Echt een ontzettend onverzorgd, smerig en vreemd hostel. Als er niemand van de receptie was kon je gewoon een kamer binnenlopen en een bed uitkiezen en de volgende ochtend inchecken, zo vreemd! Ook zat iedereen de hele dag televisie te kijken, dus niet echt een leuke plek om mensen te leren kennen. De volgende dag ben ik gaan duiken in het noorden van Bali. Een scheepswrakduik waarbij we echt heel erg diep gingen. En wat echt fantastisch was! Ik had wel echt gruwelijk last van mijn oren, dus naar beneden zakken duurde wat langer dan normaal. Maar gelukkig hadden we hier twee duiken, dus tijd genoeg om te genieten van het enorme schip dat daar onder water lag. We gingen in het schip en zwommen tussen het frame door waar echt gigantische stukken koraal groeiden! Zo mooi! Dat was nog eens een goede nieuwjaarsduik!
Die avond ontmoette ik een Nederlandse jongen in mijn hostel die ook al had gemerkt dat iedereen hier niet zo sociaal was. Dus hebben een tijdje gekletst waarna ook 2 fransen bij ons kwamen zitten en mee kletsten. Uiteindelijk werd het nog gezellig. De volgende ochtend ging ik alweer naar het volgende plaatsje: gili trawangan, een eilandje in de buurt van Bali. De Nederlandse jongen, Michiel, ging die dag ook daarheen dus we zijn samen de boot op gegaan. Ik heb nog nooit zo’n vaag georganiseerde boottrip gehad! Ons ticket moesten we ophalen in een restaurant en de bagage moesten we daarvoor al op het voetpad droppen. Toen werden we naar de pier gestuurd, waar we een uur hebben staan wachten. En waar we ons continu hebben afgevraagd welke boot we moesten hebben en waar de mensen van dit bedrijf waren gebleven. Uiteindelijk zaten we dan toch op de boot naar gili. Michiel was toen aardig blij dat er iemand met hem mee reisde, want die werd zeeziek. Dus ik heb zijn tas een tijdje vastgehouden terwijl hij de visjes aan het voeren was. We leerden elkaar al meteen goed kennen!!
Die middag hebben we een beetje het eiland verkend en heerlijk gegeten bij een tent waar ze een mega BBQ hadden en een enorme keuze aan vis. Echt vet lekker! Oogjes waren uiteraard groter dan de maag!
Het eiland zelf viel me best wel tegen, het was kleiner dan ik had verwacht en niet zo heel erg gezellig en ook het strand was ook niet echt fantastisch. Ik twijfelde of ik wel 3 nachten hier wilde blijven. De volgende ochtend toen we uit ons hostel kwamen was het even een wow-momentje. De zon scheen heerlijk, het zeewater was ineens knalhelder blauw en het strand een heel stuk witter. Veel mooier dan de dag ervoor. Michiel en ik hebben als echte Hollanders een fiets gehuurd en zijn rond gaan fietsen op het eiland. We wilden ergens aan het strand gaan liggen, maar voor we een plekje hadden gevonden kwamen we erachter dat we al een heel rondje om het eiland hadden gefietst!! Het was dus echt een ontzettend klein eilandje. We hebben ergens in een hangmat gechilled en toen werd het als een malle terug naar het hostel gefietst want de regen kwam alweer met bakken uit de lucht! We kwamen zeiknat aan! Die avond zijn we naar een reggae bar gegaan waar we twee Canadese meiden tegenkwamen die Michiel kende van Kuta. Een van die meiden had een Nederlandse vriend. Ik weet niet wat voor vriend ze heeft, maar er kwamen toch een partij Nederlandse scheldwoorden uit haar mond! Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt! Leek wel of ze niks anders had geleerd, zo vreemd…
Later op de avond begon een band in de bar te spelen. Het was echt niet slecht, maar die indo’s kunnen werkelijk niet een Engels nummer fatsoenlijk zingen! Volgens mij verzonnen ze gewoon woorden, want die tekst klopte echt voor geen meter!! Het was gewoon te grappig!
De volgende dag hebben we maar met een katertje op het strand doorgebracht. Een beetje aan mijn kleurtje werken was wel nodig! En een kleurtje heb ik gekregen hoor! Ik was knalrood!!! Knieën, borst, buik alles verbrand! Au au!

Ik was van plan een paar keer te gaan duiken op Gili, gezien je hier heel veel schildpadden kunt zien. Maar helaas, de oorpijn ging niet over dus ik heb geen schildpad kunnen zien! De volgende dag gingen we weer terug naar Bali. Ik heb Michiel wat reistabletjes toegestopt en we zijn op het bovendek gaan zitten. Heerlijk in het zonnetje en dit keer zonder een zieke Michiel. Tegen het einde van de middag kwamen we aan in Ubud. Dit is een totaal ander stadje dan ik tot nu toe ben tegengekomen in Bali. Volop cultuur!! Alle homestays zijn gebouwd in traditionele gebouwtjes en overal kom je tempeltjes tegen en veel mensen lopen in Balinese klederdracht rond. Eindelijk een plaats in Bali die me heel erg aanspreekt! Die avond hebben we een beetje rondgelopen en zijn met wat mensen uit ons hostel samen gaan dineren en hebben een drankje gedaan in een bar. Hartstikke gezellig! De volgende dag ben ik samen met een jongen uit mijn hostel op de scooter naar een tempel geweest. Dit was in eerste instantie een kleine grot die we konden bewonderen. Maar bij het rondlopen bleek dat je heel ver de jungle in kon lopen waarbij je ineens in de middle of nowhere weer een tempel tegenkwam. Echt zo gaaf! We klommen en klauterden wat rond en ineens zagen we een grot met een altaartje erin. Echt heel erg leuk, had niet verwacht dat het gebied zo groot was! Hierna zijn we nog naar een museum gegaan, waar ik erachter kwam dat er best veel Nederlandse schilders heel erg beroemd zijn op Bali. Ik had zelf nog nooit van ze gehoord. Maar de helft van het museum was werk van Nederlandse schilders, wel grappig om te zien dat er zoveel Nederlandse invloeden nog zijn hier. Toen we terug naar het hostel wilden hadden we een probleempje: lekke band!! En wat doe je dan?!; Je loopt 100 meter de straat in, vind een garage van 3 vierkante meter waar ze binnen 5 minuten je band eraf hebben en er een nieuwe hebben opgezet! Easy Peasy! En dat voor 3 euro!! Hahaha!

Die avond hebben we met wat mensen van ons hostel een massage gehaald. Een uur werd ik heerlijk gemasseerd en daarna ingesmeerd met honing en scrub, die ik eraf waste in een bloemenbad. Als ik dit eerder had gedaan was ik elke dag een massage gaan halen op Bali!! Wat genieten!
Toen was alweer mijn laatste dag op Bali! Michiel was een hike op een vulkaan gaan doen midden in de nacht om de zonsopgang te zien. Dus die is om 10 uur ’s ochtends naar bed gegaan toen ik net opstond. Ik had heerlijk de hele ochtend om te winkelen! Heb allemaal leuke souvernirtjes ingeslagen, voor zover ik die nog mee kon nemen in mijn al overvolle backpack. Tijd om wat spul weg te gooien!! ’s Avonds heb ik met Michiel een afscheidsetentje gedaan, voor het einde van mijn reis in Bali. We zouden eigenlijk met een paar mensen in ons hostel een drankje doen, maar iedereen ging weg die dag. Dus we waren met z’n tweetjes over, maar het was desondanks wel gezellig. Ik ben vroeg naar bed gegaan want om half 3 werd ik opgehaald met de taxi om naar het vliegveld te gaan. Het was alweer tijd om Indonesië te verlaten. Nu vliegt de tijd echt snel voorbij!! 3 daagjes in Kuala Lumpur en dan ben ik alweer in Nederland! Heel vreemd idee, zou zo graag nog een paar maandjes wegblijven, maar heb ook ontzettend veel zin om iedereen weer te zien. En mijn nichtjes en neefje helemaal plat te knuffelen!!