Paniek in de tent! En de grootste lol! - Reisverslag uit Pingyao, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Paniek in de tent! En de grootste lol! - Reisverslag uit Pingyao, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Paniek in de tent! En de grootste lol!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Juli 2014 | China, Pingyao

Ik heb weer wat beleefd hoor de afgelopen dagen!
We zijn de derde dag naar de tempel van de hemel, de verboden stad en een tweetal parken in Beijing geweest. Een hele beleving met de bus. Waar mensen gewoon hun roggels op de vloer spuwen. Het viel wel heel erg tegen al dat wandelen, zo'n verschrikkelijke spierpijn van die klim op de muur. Ik heb nog nooit zoveel spierpijn gehad op vakantie!
De verboden stad was leuk maar op een gegeven moment gaat elke tempel daar op de vorige lijken. Ik kan de foto's niet meer uit elkaar houden. Na ongeveer door de helft van de stad gelopen te hebben raakte ik de groep kwijt, maar je kon maar één kant op dus ik ben rustig naar de uitgang gelopen. Toen ik een reisgenootje tegen kwam, die met vrienden dit bezocht, zei ze dat de groep vlak achter haar liep. Dus ik heb maar even zitten wachten. En uiteindelijk zag ik de groep weer. In de groep hebben we 2 van die echte moekes zitten, dus die waren meteen ongerust geworden. En de groep was me al helemaal gaan zoeken en er was al iemand 3 keer terug gelopen om me te zoeken.
Dus misschien had ik effe moeten sms'en aan de reisleider waar ik stond. Nu was de halve groep in paniek op zoek naar mij! Haha. Maar kwam goed! En de moeders van de groep meteen: och meissie je was helemaal alleen en we waren ongerust!

S avonds hebben we lekker peking eend gegeten. En we konden daar in het restaurant zien hoe het werd klaar gemaakt, dus met kop en al aan zo'n stok geprikt worden ze geglaceerd en gebraden. Het eten was heerlijk! Nadat alle filetjes op waren werd de tafel leeggeruimd. En kwamen er 2 schalen op tafel met de poten en nek in stukken gehakt en gefrituurd. Zag er alles behalve smakelijk uit. Het was best lekker maar het staat je toch tegen om te eten.
De vierde dag was de Chill dag. Even naar een gigantische shopping mall geweest om eens een fatsoenlijke koffie te drinken. En een riem te kopen voor mijn nu al afzakkende broeken. De trapjes vielen me enorm tegen met alle spierpijn in de benen, loop haast mank!
Tegen de avond met de nachttrein naar pingyao gereden. De nachttrein was echt hilarisch om mee te maken. Je moet je voorstellen dat het gewoon een treincoupé is voor ongeveer 50 mensen. Dan heb je links een gang en recht allemaal rijtjes zonder gordijntjes of deurtjes, iedereen kan zo in je bed kijken. In die rijtjes heb je links en rechts 3 bedden boven elkaar opgestapeld. Het is allemaal echt superkrap, dus dat was een geprop en geduw om daar 18 tassen kwijt te krijgen op zo'n stuk gangetje van 1 meter bij 4 Die wij tot onze beschikking hadden. Ik zat in het bovenste bed. Dit was een soort smalle plaat zo'n 1,5 meter boven te grond. Niet echt geschikt voor grote Europeanen. Ik pastte net met mijn dikke kon tussen het trappetje en een koffer in het bagagerek.
Eenmaal gesettled kwam er een Chinees jochie van 9 naar ons toe om ons een chinese snack uit te delen. Hij kon verassend goed Engels en vertelde dat zijn vader met Amerikanen samen werkte en van hem Engels leerde. De groep trakteerde hem vervolgens op stroopwafels en dropjes. En hij moest echt om alles lachen wat we deden en zeiden. Hij heeft in mijn boekje mijn naam in het Chinees opgeschreven, althans ik denk een poging tot. Hij had er alles neer kunnen zetten en ik had het ook wel geloofd. 2 uur lang heeft hij bij ons gestaan en gepraat over van alles. Wij mochten hem alles vragen, en wij lieten hem foto's zien van mensen in Nederland en van oliebollen en moorkoppen enz. Waar hij heel hard om moest lachen. Super leuk! Toen hij naar bed moest zei hij: Well that's al for today, goodbye. Echt te schattig gewoon!
We hebben nog wat nagekletst in de groep en zijn gaan slapen. Althans ik niet want ik heb geen oog dicht gedaan in die rottrein waar iedereen steeds door het gangpad liep en lawaai maakte enz. Geen aanrader dus! Helaas mag ik morgen alweer voor de 2e keer, dus ik ga me er maar vast mentaal op voorbereiden. Ik ben nu in pingyao. Dit is een oude stad, waar alles zoals vroeger is gebleven met een grote stadsmuur erom. Ons hotel is dan ook heel erg oud. Het heeft zo'n hard bed met nog een gordijntje ervoor tegen muggen. En de douche, wc en wastafel zitten in een badkamertje van 2 bij 1. Dus je kunt op de wc zittend gaan douchen. Ook wordt mijn kamer afgesloten met een hangslot. Echt lekker primitief, maar verder is het hartstikke netjes. We zijn hier een wandeling gaan maken. En ik ben wederom de groep kwijtgeraakt. Gelukkig dit keer niet alleen. Dus met z'n tweeën zijn we weer terug naar het hotel gekomen. Iedereen was gesloopt. Dus was een rustig dagje door de stad sjokken.
Ik heb genoeg te vertellen, dat lees je natuurlijk wel! Maar ik ga nu lekker slapen. Dus de rest van de vreemde Chinese gewoontes en mijn avonturen zullen morgen of overmorgen wel volgen.
Ik kan hier overigens niet op Facebook, dat is in China geblokkeerd. Dus ik kan alleen zo wat van me laten horen!
Doej doej!

  • 23 Juli 2014 - 18:40

    Evi:

    Heee Nienke! Wat gaaf wat je allemaal meemaakt!!! Je schrijft echt leuk! Geniet van je vakantie!!! Heb je verdient!!! Xxxevi

  • 23 Juli 2014 - 19:30

    Dana:

    Vanaf nu hou je de paraplu van je reisleider vast!

    Beloofd! ;-)

  • 23 Juli 2014 - 19:56

    Lieneke:

    Leuk meis! Echt leuk om je verhalen te lezen! Hou ons maar op de hoogte x

  • 23 Juli 2014 - 19:56

    Lieneke:

    Leuk meis! Echt leuk om je verhalen te lezen! Hou ons maar op de hoogte x

  • 23 Juli 2014 - 22:43

    Lianne:

    Heey Nienke, wat een bijzondere dingen maak je allemaal mee. Lijkt mij wel heel heftig zo'n cultuur verschil. Die roggel in de bus brr, went dat een beetje? X

  • 24 Juli 2014 - 15:32

    Jeannette:

    Hoi Nienke geweldig wat je allemaal meemaakt. Maar let een beetje op de groep en geef de reisleider een gele plu ter herkenning. Hier alles rustig en mooi zomerweer. Nog veel reisplezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 17 Juli 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 199071

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Mijn wereldreis

Landen bezocht: