Update dag 6 en 7 - Reisverslag uit Xi'an, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Update dag 6 en 7 - Reisverslag uit Xi'an, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Update dag 6 en 7

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

26 Juli 2014 | China, Xi'an

Even een update van de afgelopen dagen! Met een gids op stap geweest naar een courtyard buiten de oude stad van pingyao. Ik dacht dat we naar een plattelands dorpje ofzo gingen. Heel klein met veel land. Maar toen kwamen we ineens bij een soort ommuurde stad aan. Megagroot met honderden kamers en allemaal binnenplaatsjes. Super mooi. En het was eigendom geweest van 1 familie. Die bestond uit zo'n 200 man. Met, jawel!, 300 bedienden!!! Doe mij dat ook maar!
Vervolgens een tempel bezocht en nu eindelijk eens wat meer informatie gekregen over die tempels en de boeddha's. Ik snap het nu wel wat beter, maar het is allemaal nog zo vaag. Op al die bordjes staat alleen alles in het Chinees, ik kan daar echt geen koek van bakken. (Of hoe dat spreekwoord ook is). Hierna wat gegeten. Echte authentieke Chinese pizza van pingyao! ;-) wel lekker na die chineze meuk van de dag ervoor. Waar de bediening er niks van snapte en we heel wat dingen niet hebben gekregen. Maja. Is ook moeilijk met handen en voeten praten al plaatjes aanwijzend. Na het eten met de nachttrein richting xian. Hier is het beroemde terracotta leger. De nachttrein dit keer goed overleefd. Heb in ieder geval een klein beetje geslapen.
Meteen in xian gingen we het terracottaleger bezoeken. Wat ongelofelijk indrukwekkend was. Zo ontzettend mooi om te zien. Het bestaat uit 3 kuilen waaruit ze opgravingen hebben gedaan. De eerst kuil was wel heel indrukwekkend en enorm! Maar de latere 2 vielen daarbij gewoon echt tegen. Heel fascinerend dat dit pas in 1974 is ontdekt. S middags konden we inchecken en eindelijk opfrissen en douchen. Ook heb ik meteen de vieze was gewassen onder de douche. De foto laat wel zien hoe creatief je in China moet zijn voor een droogrekje. Helaas voelde ik me na het douchen nog vies. Gezien de vloer en wastafel van mijn kamer niet schoon waren. En er een ontzettende rioollucht in de kamer hing. Dus daar is een schoonmaakster op afgestuurd. Die alleen maar de vloer heeft gedaan, schiet dus lekker op! 'S avonds zijn we naar een moskee geweest en hebben we een dimsum maal gehad. Met 15 van die gestoomde deegpakketjes en nog een koud voorgerecht met van alles. Echt super voor elkaar. Hartstikke veel, maar ook erg lekker. Sommige dingen niet, we krijgen steeds van die knapperige soort van loempiaatjes waar iets van een melige chocoladeprut in zit. Echt niet te vreten!! Maar het vervelende is, die dingen zien er elke keer anders uit qua vorm. Dus je denkt iets nieuws te krijgen en zit er weer van die vieze melige meuk in!
Na het eten nog even het stadje in geweest naar de bazaar. Allemaal kleine winkeltjes met gewoon een nagebouwde Swatch winkel! Allemaal Swatch horloges, maar je kunt echt gigantisch afdingen dus het is allemaal nep. Ik heb dus vanmiddag 'echte' Apple oordopjes gekocht voor 30 yuan, dat is ongeveer €3,50. En een ice horloge. Waarbij het afdingen van 180 naar uiteindelijk 50 is gegaan. Dus dat scheelt nogal! Ook hadden ze overal rugzakken en jasjes van the north face. Met hele etiketten enz erop, niet van echt te onderscheiden. De bazaar was helemaal verlicht en je kon je overal stokjes kopen met vlees van de gril. Ze hadden er ook hele inktvissen aan geprikt en stukken koeienlever. Maar ook hadden ze hele varkens- en geitenpoten sudderend in enorme bakken. Maar daar heb ik maar voor gepast. Wel heb ik een zak heerlijk geconfijt fruit gekocht voor mijn ontbijt de volgende ochtend. Half 8 vertrek om een fietsrit op de muur van xian te maken. Heb er zin in!! Overigens was ik ook nog even in de supermarkt. En het halve personeel werd ongeveer bij elkaar geroepen om met z'n 8en mij aan te gaan staren in het gangpad. Ik voel me hier net een BN'er. Echt heel veel mensen willen met mij op de foto of drukken een camera voor me neus: *klik!
Dan zijn ze bij de gaafste attractie van China: het terracottaleger, en dan maken ze een foto van een blonde hollander. Snap jij het?
Gekke Chinezen.

  • 26 Juli 2014 - 21:29

    Jogé:

    Leuk om te lezen Nienke!
    Dus je komt straks met de dubbele hoeveelheid bagage thuis :P ?

    Groetjes!

  • 27 Juli 2014 - 00:41

    Lieneke:

    Leuk leuk leuk verheug me al weer op de volgende up date

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 17 Juli 2014
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 199070

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Mijn wereldreis

Landen bezocht: