Nieuw zeeland of Nieuw Friesland?? - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Nieuw zeeland of Nieuw Friesland?? - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Nieuw zeeland of Nieuw Friesland??

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

21 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Te Aroha

Kia ora!
Eindelijk zijn we er dan. In Nieuw-Zeeland! Veilig aangekomen in Auckland, maar dat ging niet zonder gezeur op het vliegveld. Onze bagage hebben we bij ons ticket ingeboekt. Maar eenmaal bij aankomst bleek dat we deze apart moesten betalen. Een beetje vreemd gezien het wel op onze e-tickets stond maar de luchtvaarmaatschappij dit niet als bewijs beschouwde. Dat werd 120 dollar per persoon extra bijleggen. De WTC heeft dan nu ook al een paar boze e-mails gehad op 3 verschillende e-mailadressen. Hopelijk komt de boodschap over. In Auckland kwamen we er al snel achter dat daar niet zoveel te doen was. Dus wat ga je dan doen: winkelen! Warme kleren gekocht. We zijn hier 2 nachten geweest en zijn daarna begonnen aan onze bustour. Het was de eerste rit van onze buschauffeur die na 4 uur onderweg niet alleen een verkeerde afslag heeft genomen maar ook al een deuk in de bus had gereden… Uiteindelijk zijn we in de stromende regen aangekomen in Raglan, waar je een surfles kon volgen. Nou mij niet gezien in die kou! Dus gechilled en ’s avonds ter kennismaking met de hele bus gebarbecued. Moeke Nienke heeft de hamburgers lopen rollen met assistentie van kruidengooier Sieta.! De volgende dag zijn we vroeg op weg gegaan naar de waitomo grotten voor tumu tumu toobing. We kregen een wetsuit met witte regenlaarzen aan en een helm op met een lichtje en gingen een grot is. Om binnen te komen moesten we ons tussen een spleet door wurmen. Daar paste ik dus met veel gewiebel net tussendoor. Toen begon het avontuur, klimmen en klauteren over de rotsen en door het water. Ook heb ik een smal stuk gedaan waar ik echt door een gangetje moest kruipen, waar ik net doorheen paste en halverwege zijwaarts verder moest kruipen. Onwijs gaaf!! Het toobing was ook leuk, allemaal met een tractorband van een rots springen. Vervolgens werden we aan elkaar door de grot getrokken met boven ons in het pikkedonker allemaal glowworms (glimworm). Het was net of je naar de sterren keek, prachtig gewoon! Na het caven (door grotten kruipen) zijn we weer in de bus gehopt. Waarna we aankwamen in een Maori community in Morrea, hier bleven we die nacht slapen. Het was heel erg leuk om dit te hebben meegemaakt. De Maori zijn heel normaal maar houden zich nog heel sterk vast aan hun tradities. We hebben een show gekregen en daarna mochten we zelf een show gaan doen met een balletje aan een touwtje. De heren gingen een krijgsdans leren. Echt hilarisch om te zien en mee te doen, we bakten er niks van! Met zijn allen kwamen we in de tempel te liggen in een zaal. Gewoon een slaapfeestje met z’n allen, hartstikke leuk!! De volgende ochtend kregen we wentelteefjes bij het ontbijt, lekker lekker!! ’s Middags reden we naar Rotorura. Na een tour langs allerlei verschillende modderpoelen en een hoop stank van al het sulphur. De nederlandse benaming zijn Sieta en ik het niet over eens, ik zeg sulfaat en zei zwavel, iemand het goede antwoord? Maar hoe dan ook het stonk er naar ontzettende rottende eieren. Rotorura hebben we nu dan dus maar omgetoverd tot Rotteroerei! Na de walk konden we heerlijk genieten van de spa, waar we ons helemaal konden insmeren met de modder uit die poelen. Heerlijk warm gebadderd! Daarna nog een sulphur bad. Maar eenmaal na een tweede keer douchen in ons hostel roken onze kleren en wijzelf nog steeds naar rotte ei! Bah Bah!

Vandaag vroeg opgestaan om naar Hobbiton te gaan. Dit is een deel van de filmset van lord of the rings. De ochtend begon al goed gezien ik niet fatsoenlijk kon ontbijten omdat de keuken dicht was. En ik mijn boterham met pindakaas dus met een vork heb moeten smeren. Daarna kon ik niet uitchecken omdat de receptie ook gesloten was. Dus ik mocht met backpack en al weer de trap op om Sieta mee te delen dat ze ons beide uit moest checken. Eenmaal aangekomen bij de info centre werden we een half uurtje later door de hobbitonbus opgepikt. Na een uur rijden waren we er eindelijk en begon ik aan de leuke tour langs alle huisjes van de hobbits. Met als afsluiter een echt hobbit biertje in een dragonfly bar. Eenmaal terug van hobbiton zag ik Sieta in de verte staan samen met een oudere kerel. Dat was onze chauffeur die ons naar het volgende plaatsje zou brengen. Hij had goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws was dat we niet naar het volgende plaatsje konden. Het goede nieuws was dat het niet zo druk was in de bus. Kortom: wij waren de enige in de bus. Waar normaal 20 man in kunnen. Wij wilden toch graag naar dat plaatsje toe dus hebben we besloten om kennissen van Sieta op te zoeken en de bus 2 dagen later te nemen. Onze arme chauffeur moet zich dus gezellig de aankomende twee dagen in zijn uppie vermaken. Dus wij wederom naar het infocentrum voor gratis wifi en de bustickets. We hebben een half uur moeten wachten voordat de craptelefoon van Sieta eindelijk een beetje was opgeladen zodat ze die kennissen kon bellen. Ook moesten we een hostel fixen, wat nogal lastig was als je richting de middle of nowhere gaat. Uiteindelijk hebben we een holidaypark gevonden waar wij een prachtige caravan hebben geboekt. Toen zijn we in de bus gestapt en naar Matamata gereden. Daar werden we opgepikt door Siegrid. Een echte Friese nuchtere simpele boerin, iets ouder dan wij. We mochten bij hun thuis mee-eten dus zijn we naar hun boerderij gereden. Om een beeld te scheppen van hun boerderijtje hier: het is 190 hectare met ongeveer 1000 koeien. Niet mis dus. Onderweg hierheen reden we door het groen, links niks en rechts niks. Kortom the middle of nowhere was bereikt. Ineens zagen we aan de rechterkant ons holidaypark opduiken uit het niets. We kregen vast een voorproefje op onze fantastische caravan. Oftewel een goedkope sleurhut waar het mos bovenop groeit. Eenmaal op de farm waren we in Nieuw Friesland aangekomen. De hele farm en omstreken bestond uit Friezen en één Groninger. Ontzettend gastvrije mensen waar we gezellig mee hebben gekletst. De mannen waren in de achtertuin bezig om een mast van hun piratenzender omhoog te hijsen. Dit ging natuurlijk op z’n boers: pak een lang stuk staal en las de mast eraan vast, buig de onderkant krom zodat het goed recht past. Pak vervolgens wat trekkabels en bind de paal aan een graafmachine. Vervolgens lift de graafmachine zo ver mogelijk op en tadaa! Half noord Nieuw Zeeland kan meegenieten van de hollandse hits op 1.6 fm.! Hierna kregen we meteen een glas ijsthee in de handen gedrukt en konden aanschuiven bij het eten. Met z’n allen om de tafel op plastic tuinstoeltjes hebben we nacho’s gegeten. Hier werden de verhalen van de dag over de zieke koe even besproken. Waar de boer na het eten nog even met zijn hand naar binnen zou gaan om de ontlasting te checken. Eet smakelijk!.. Na het eten gingen we naar de kroeg, twee deuren verder in de bijkeuken… Hier kregen we een biertje in de van resten triplex in elkaar geschroefde bar. Gezellig aan de zuip met 8 nuchtere friezen omringt door gekleurde kerstverlichting. Natuurlijk niet te vergeten de Friese vlaggetjes. DJ André draaide voor ons zijn beste piratenhits. Helaas moesten het feest vroeg verlaten omdat we in moesten checken in onze mooie caravan. Toen we aankwamen kregen we voor 5 dollar extra een upgrade van sleurhut naar een mercedes. Oftewel een blokhutje met de naam mercedes. Ondertussen had ik op de kaart gezien dat er ook een hot tub was. Dus wij hebben ons snel omgekleed en zijn in de kou, in bikini over het terrein gerend al zoekende naar die hot tub. Eenmaal gevonden hebben we heerlijk genoten van een warm bad onder de sterrenhemel. Toen kwam het nadeel, we moesten de kou weer in. Hierna op zoek gegaan naar de toiletten. Hierbij stuitten we op fitnessapparatuur en een ouderwetse rode telefooncel. Niet helemaal wat we hier hadden verwacht. In het donker weer teruggelopen naar onze mercedes. Waar ik een kakkerlak onder Sieta haar bed gespot heb en geprobeerd te pakken maar wat mislukte. Hij kruipt nu weer over de vloer dus ik stop met typen en ga op kakkerlakjacht! Morgen gaan we koeien melken, stront scheppen of kalfjes voeren. Ik hoop op het laatste.
Oant sjen !!

• 22 Oktober 2014 - 08:12

Benny:

klinkt allemaal weer super leuk! Ik heb wel minder leuk nieuws voor je; Sieta heeft gelijk, het is zwavel. Sulfaat is een oxoanioon van zwavel. (Naast sulfaat bestaan ook nog andere oxoanionen van zwavel). Dit kost je een flesje drank denk ik ;-)

• 23 Oktober 2014 - 10:29

Douwenga:

Hallo Nienke,

Fijn dat alles goed met je gaat en dat je geniet.
    Pake wist niet dat hij eigenwijs was? Maar heb Marijke gevraagd om extra op die eigenwijze man te passen?
    Marijke hoopt dat dat lukt?
    Lekker genieten nog we lezen met plezier jou verhalen.

Dikke tût van Pake

• 26 Oktober 2014 - 23:35

Hetty Richardson:

Hoi Nienke,
    Prachtig verhaal. Wat zul je genieten.
    Heel veel plezier.
    Hetty