Save the best for last: Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Save the best for last: Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Save the best for last: Sydney!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

15 Oktober 2014 | Australië, Sydney

Cheers!
Hier gaat het not bad, zoals ze hier bedoelen: goed!
We zijn nu al een paar daagjes in Sydney en hebben al heel wat beleefd en gedaan. De eerste dag kwamen we ’s middags aan, na een lange rit in de bus. Dus meteen de stad in een rondje lopen en proberen wat warme kleren te fixen voor Nieuw-Zeeland. Alvast een kleine glimp op kunnen vangen van de harbour bridge en the opera house vanaf de haven. Nu al heel spectaculair. De eerste avond kennis gemaakt met onze kamergenoten. 6 duitsers…. Dus heel gezellig om de hele avond Duits aan te horen. De volgende ochtend zijn we een gratis wandeltocht gaan doen door de stad. Waarbij we de hoogtepunten van Sydney hebben bezocht. Een leuke tour, met interessante info. En het was gratis dus dat maakte het voor ons ook wel aantrekkelijk. Hoewel ze op het einde wel vroeg of we een gift wilden geven wat we de tour waard vonden. Wij hebben niks gegeven, want dan moet je niet met dikke letters overal plaatsen dat je gratis een tour aanbied als je er toch geld voor wil…. Na de tour zijn we op advies van de gids naar de Paddy’s market gegaan. Wij dachten dat het een soort markt als bij ons zou zijn met groente, fruit, kleren en veel souvernirkraampjes. Maar eenmaal aangekomen moesten we met de trap naar beneden en kwamen op een enorme Chinese markt terecht. Overal aziaten!! Het krioelde van de mensen tussen de kraampjes die zo vol hingen dat je moest bukken om verkooprommel boven hoofd je te ontwijken als je ergen naar wilde kijken in de kraam. Echt geweldig! Hier waren de souvernirs een stuk goedkoper dan in de winkeltjes dus mooi wat kleine frutseltjes kunnen kopen. Echt super goedkoop!! Voor de lunch zijn we op zoek gegaan naar een dumplingkraampje. Maar i.p.v. dat vonden we een enorm foodcourt boven een winkelcentrum. Heerlijke dumplings gegeten en daarna in het winkelcentrum nog in een outlet kleding voor Nieuw-Zeeland kunnen vinden. Hierna nog bij de Chinese bakkerij een lekker dessert gekocht voor die avond na het eten. Echt een topdag! Onze derde dag in sydney zijn we begonnen met het wandelen over de Sydney harbour bridge. Wat een heel mooi uitzicht geeft op the opera house maar ook over de skyline van Sydney. Helaas begon het een beetje te regenen toen we op de brug stonden, dus we zijn met een sneltreinvaart naar de opera house gelopen. Waar ik een leuke tour binnen heb gedaan. Ik heb veel info maar hele leuke feitjes gekregen. Het ziet er van binnen zo anders uit! Niet helemaal wat je verwacht. Maar ik vond het wel de moeite waard om gezien te hebben. We hadden geen zin om te koken dus zijn naar de Darling harbour gegaan om daar wat te eten. Vet lekkere rumpsteak met friet en rode wijnsaus voor 10 dollar!!! We houden hier wel van cheap! Eenmaal terug in het hostel bleken 3 Duitse jongens uit onze kamer te zijn getrapt. Omdat ze wiet op het balkon rookten. Beetje vreemd gezien door het hele hostel het naar wiet stonk. En je bij de jongen van de receptie zelfs een zakje kopen…. Het is hier in sydney schijnbaar heel normaal, maar wel illegaal. Ja ik snap het ook niet helemaal….. Die avond hadden we op de planning staan om naar de O bar te gaan. Dit is een bar op de 47e verdieping van een gebouw waar je kan zitten en de bar ronddraait en je een uitzicht hebt over de haven. Heel erg cool dus. Maar eenmaal toen we 3 straten van ons hostel waren gelopen begon het keihard te regenen. Zo hard dat we echt geen kant op konden. Dus daar stonden we dan op de stoep te wachten. Na bijna een half uur was de regen nog niet geminderd en moesten we door de stromende regen terug naar ons hostel rennen. Drijfnat kwamen we aan. Dus opgewarmd onder de douche en lekker warm onder de dekens gekropen. De volgende dag was het nog steeds aan het regenen. We hebben gewacht tot de ergste regen voorbij was en zijn toen met de ferry naar Manley beach gegaan. Zwemmen zat er niet in voor ons, veel te koud!!! Maar we hadden leuk uitzicht op alle surfers die ondanks de kou al hun trucs uit de kast trokken. Dat zag er wel een stukje beter uit dan ik wist te presteren op die plank een aantal weken terug…. We hebben een beetje rondgelopen op manley en daarna heerlijke curry gegeten. Overal in Sydney heb je Aziatische restaurants vanwege de vele immigranten. Ik denk dat een kwart van de mensen, die je hier op straat ziet, Aziatisch is. Lijkt soms wel alsof ik weer terug in China ben. Tegen het eind van de middag hebben we de ferry terug genomen. Vanaf hier had je een fantastisch uitzicht over de harbour bridge en opera house. Terug in het centrum zijn we weer naar de o bar gelopen. Dit keer wel aangekomen. Maar eenmaal boven mochten we niet naar binnen. Mijn Adidas gympen zijn volgens de mensen daar hardloopschoenen….. All star gympen waren wel toegestaan, dus ik weet niet op basis waarvan ze die grens bepalen. Beetje vreemd maar het zal wel. Dus zijn we maar naar de cliff van de botanische tuinen gelopen om daar de zonsondergang in de haven te bekijken. Het was wel erg bewolkt dus een hele mooie ondergang was het niet. Maar toen het eenmaal donker was en alle lichtjes in de stad aan waren, was het echt een prachtig gezicht. Ik heb met een beetje hulp van een kamergenootje echt hele mooie foto’s gemaakt. Die zien jullie vanzelf een keer verschijnen. Hierna heb ik in de keuken een enorme lading pannenkoeken staan bakken. Met assistente Sieta. De afwas hebben we voor onze 2 kamergenoten achter gelaten die zich helemaal rond hebben gegeten in de pannenkoeken. Ook hebben we een nieuwe aussie combi ontdekt. Pannenkoek met avocado! Heerlijk! Het proberen waard! De volgende dag was alweer onze laatste dag in Sydney, nog steeds was het slecht weer. Dus maar uitgeslapen. Tegen de middag zijn we even het centrum ingelopen en langs de Darling Harbour gelopen. Een warme chocolademelk gedronken om een beetje warm te worden. Toen maar weer richting ons hostel voor een gratis BBQ. Daar houden wij cheap ass backpackers wel van! De salades waren echt heerlijk, alleen was er veel te weinig vlees. Maarja dat was te verwachten. Het was iig een prima BBQ ondanks het slechte weer de hele dag. Die avond hebben we nog maar eens een poging gedaan om de o bar binnen te komen. Wederom geen succes! Mijn wandelschoenen, wat gewoon nette zwarte gympen zijn, waren ook weer hardloopschoenen! Waren we vet netjes gekleed, overal op gelet. Mochten we weer die stomme bar niet in! Kregen we het advies om de volgende keer hakken aan te trekken. Alsof ik dat meeneem in mijn backpack! Wij waren er klaar mee.. Dus het uitzicht over de stad gemist, maar het was niet anders. Ik kom nog wel een keer terug naar Sydney, ik heb nog een paar dingen in te halen door het slechte weer. Eenmaal buiten de o bar kwam ik erachter dat ik een rondje van mijn statief ben kwijtgeraakt. Erg balen, hele terugweg lopen zoeken maar niks! Ik ben nog een heel stuk teruggelopen, maar niks kunnen vinden. Ondertussen was het alweer 12 uur en de volgende ochtend moesten we om 4.30 klaarstaan om ons vliegtuig naar Nieuw-zeeland halen. Veel te vroeg! Maar ik ben heel benieuwd hoe we het daar gaan hebben. Zal heel anders zijn dan Australië.
For now last greetz from Down under!
Cheers!

• 19 Oktober 2014 - 17:53

Oma Faber :

• 21 Oktober 2014 - 10:41

Oma:

Lieve Nienke .
    Leuk dit verhaal uit Sydney. Ben daar ook geweest met Opa. Ook op Manley. En nu maar wachten op het verhaal uit New Zealand. Veel plezier. Groetjes voor julie beiden van Oma.