Regen, regen en nog eens regen! - Reisverslag uit Lijiang, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Regen, regen en nog eens regen! - Reisverslag uit Lijiang, China van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Regen, regen en nog eens regen!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 Juli 2014 | China, Lijiang

Gisteren zijn we vroeg opgestaan om het vliegtuig naar lijang te nemen. Eenmaal aangekomen kwam het met bakken uit de lucht! En dat zou de aankomende dagen zo blijven. Lekker dus! We moesten om de stad in te komen een briefje kopen om de stad in te kunnen. Dit moesten we halen bij een soort tourist information. Dit was een vervallen gebouw, waarbij je denkt: dit was 5 jaar geleden een tourist information dat is failliet gegaan en sinds vorige week hebben ze hier 2 laptops neergeplaatst. Het was er ook heel vochtig en vies, overal lagen elektriciteitskabels en andere rommel. Toen we binnen kwamen werden we ook niet echt geholpen ofzo. En de chineze reisleidsters van andere bussen werden zo geholpen terwijl we netjes in de rij stonden te wachten. Vage bedoeling. Maar het is gelukt.
Hierna even opgefrist in de kamer en de oude stad in gegaan. Om hier te komen moesten we door allemaal straten waar werd verbouwd. Hele wegen lagen open met overal rotsblokken en open en blote elektrociteitskabels enz. Kan hier allemaal in China!
Bij de oude stad geluncht bij een chineze soort van mc donalds genaamd dico's. Hier een burger geheten met garnaaltjes. Waarvan het broodje bestond uit aan elkaar geplakte rijst. Beetje vreemd, maar best lekker.
De oude stad was leuk om te zien overal winkeltjes en allemaal huisjes van hout en kleine steegjes waar je in kon lopen. Hartstikke gezellig. Overal kun je jade kopen, dat staat er hier om bekend. Er is een grote jade draakberg waar je met een kabelbaan naar boven kunt en dan een heel mooi uitzicht hebt. Deze zouden we vanaf de zwarte drakenvijver in een park moeten zien, met witte sneeuwtoppen. (In China hebben ze hier heel veel met draken) Helaas was het erg slecht weer, en regende het dus de hele berg was niet te zien. 'S avonds zijn we met bijna de hele groep in een lokaal tentje bij het hotel gaan eten. Die mensen wisten niet wat ze overkwam! Hele zaak zat vol en met gebaren wat eten besteld. We hebben heerlijk gegeten. Maar het was veel en veel te veel. Ook rare dingen gegeten zoals varkensmaag, maar dat was heel taai en niet zo lekker. Maar je moet alles in je leven hebben geprobeerd!
Het was vandaag geen goede weersvoorspelling en de licht was grauw en bewolkt. Dus zijn we niet met de kabelbaan naar de berg geweest, dat was de moeite niet waars. Dus zijn we naar het dorpje baisha geweest. Bij aankomst was het een grote aftandse drekpoel waarbij we onze twijfels hadden of het wel een beetje leuk stadje zou zijn. Maar eenmaal verder gelopen kwamen we bij een soort borduurmakerij. Waar een groep meisjes met zijde draad doeken aan het borduren waren, zij waren studenten en leerden in dit gebouw de fijne kneepjes van het borduren. Er waren zulke prachtige doeken gemaakt door de meesters van dat complex. Er hingen doeken voor wel 14 duizend euro! Een man heeft ons rondgeleid en overal wat verteld. Die heeft ons de houtdrukplaten laten zien. Die met de hand worden ingekerfd en dan met verf op een papier wordt geperst. Ook liet hij wat kalligrafie zien. Echt mooi! Maar dit hadden we in eerste instantie niet verwacht. Eenmaal verder gewandeld kwamen we bij de kruidentuin van dokter ho. Waar we een rondleiding kregen van zijn zoon. Er hingen allemaal bordjes. Waaronder veel Nederlandse, ook een van Chris Zeegers. En ook ging een bord met djoser erop. Erg leuk om te zien en de berichtjes van mensen te lezen. Dokter ho van 92 is een medicijnman en geneest mensen met zijn kruidenthee. Wij hebben hem gezien, geen onderzoekje gehad helaas. Maar we konden wel een algemeen goede kruidenthee krijgen voor een goede gezondheid. Waarvoor je een donatie gaf. Dus let maar op want vanaf nu ben ik extra gezond!! Het was echt geweldig deze man zo te zien, zo trots op wie er allemaal zijn langs geweest. En zo oprecht behulpzaam naar mensen, hij wil in principe geen geld voor wat hij doet. Dat vind ik echt heel erg mooi.
Tegen de avond ben ik in mijn up de oude stad in gegaan voor wat te eten. Ik ben alle straatjes doorgelopen en helemaal verdwaald en uiteindeljk bij een fantastisch fooscourt gekomen. Waar alleen maar Chinezen zaten en waar ik ben met gebaren wat te eten heb besteld. Ben tussen wat mensen gaan zitten en uiteindelijk hebben de mensen tegenover mij getracht een gesprek te starten. Maar zij kon niet zo goed Engels dus het ging moeizaam. Uiteindelijk mijn China gidsje erbij gepakt en zij hebben alles aangewezen wat mooi was om te zien en waar zij zijn geweest. En zo heb ik daar best een leuk gesprek gehad met die mensen. Fantastisch gewoon!
Vervolgens ging ik naar een pleintje waar een groepje mensen in traditionele kledij stonden te dansen. Heel erg leuk om te zien. Er kwam een meisje van een jaartje of 10 naast me staan en vroeg of ze op de foto wilde. Tuurlijk wil ik dat! En ineens werd haar een peuter in de armen gedrukt die ook met mij op de foto moest. En voor ik het wist stond er een hele familie om me heen om op de foto te gaan. 9 camera's voor mijn neus! *klik *klik. Er werd gewoon gerouleerd met wie er naast mij op de foto kwam te staan. Echt te grappig! Er zat gewoon 50 man mij aan te staren op dat plein, die vonden dat veel interessanter dan die dansende mensen. Ik voelde me net een bekende Nederlander. Het is jammer dat iemand er geen foto van heeft kunnen maken. Want het was echt geweldig om te zien!
Morgen gaan we alweer naar de volgende stad. Ben heel erg benieuwd.!
Doej doej allemaal!

  • 30 Juli 2014 - 12:51

    Oma:

    Wij genieten allemaal van jouw leuke verslagen . Wel voorzichtig zijn hoor. Liefs van oma.

  • 31 Juli 2014 - 11:39

    Lieneke:

    Klink weer Gezellie allemaal!
    Leuk dat je het naar je zin hebt, heel veel plezier
    Verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 17 Juli 2014
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 199075

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Mijn wereldreis

Landen bezocht: