Cambodja: het land van de bedelende kindjes! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu Cambodja: het land van de bedelende kindjes! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Douwenga - WaarBenJij.nu

Cambodja: het land van de bedelende kindjes!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

11 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sour Sdey!!
Hier mijn eerste berichtje uit Cambodja! Het land van de vele bedelende kindjes. Dit merkte ik al meteen bij mijn eerste busrit naar Siem Reap. We maakten een stop onderweg en een stuk of 10 kinderen stonden ons op te wachten. Ze bedelden vervolgens bij je aan tafel voor eten en geld. In het restaurant hing zelfs een bordje: “please don’t give any food or money to the begging kids, they were send here by their parents to beg instead of send to school. They live in the village, they are not orphans.” Desondanks wisten de kinderen wel hun allerliefste zieligste gezichtje te trekken voor al die toeristen in de bus. Eenmaal aangekomen in Siem reap werd ik onthaald door Audrey van stray die me hetzelfde vertelde over de kinderen. Dat ik ze absoluut geen geld mocht geven. Meestal kwamen er jonge meisjes met een baby op de arm vragen of ze melkpoeder mocht hebben voor haar kleine zusje. Deze bus poeder verkochten de ouders vervolgens gewoon weer door aan de volgende toerist die in haar zielige voorstelling trapte. Echt verschrikkelijk dat die kinderen daar zo voor gebruikt worden. Dat geeft meteen een leuke indruk van Cambodja.
Audrey heeft me voor de komende dagen in Siem reap veel tips gegeven en het hostel waar ik in verbleef kon alle voor me regelen. Echt onwijs aardige behulpzame mensen. De tip waar ik het meest blij was, was Belmiro’s. Dit is een restaurant waar onwijs lekker westers eten werd geserveerd. Eindelijk na 3 weken rijst een keer pasta eten!! Ik ben de eerste dag rond gaan lopen in het centrum van de stad waar ik me al na 5 minuten doodergerde aan iedereen die vroeg of ik een tuk tuk wilde. Terwijl alles op ongeveer 500 meter afstand van mijn hotel was! Op elke hoek van de straat staat wel een mannetje met een tuk tuk. Dit is een soort houten koetsje met 2 bankjes erin met daarvoor, ipv een paard, een scooter bevestigd. Waarmee ze de hele stad doorscheuren. Een simpel en goedkoop vervoersmiddel, maar je wordt gek van iedereen die vraagt of je er een ritje in wilt!
Opvallend aan Siem Reap is de westerse invloed. Overal zie je westerse restaurants en hotels met westerse eigenaren en personeel. Doordat Ankor Wat zo’n grote toeristenattractie is geworden is Siem Reap een bijna westerse stad geworden. Vreemd om te zien, en ik had het ook niet zo erg verwacht gezien het helemaal geen grote stad is.
De eerste avond ben in naar de kroegentocht gegaan om wat leuke mensen te ontmoeten. Uiteindelijk heb ik voor 10 dollar de hele avond gratis gedronken en een t-shirt gekregen, maar niemand gevonden die mee wilde naar Ankor Wat. Die dag erna heb ik wederom een beetje rondgelopen in de stad en langs het water. ’s Middags ben ik met de tuk tuk naar de silk farm gegaan. Hier kreeg ik een gratis tour door de fabriek waar alle zijde nog met de hand geproduceerd, gesponnen en geweven wordt. Erg interessant om te zien hoe ze dit maken en hoe de kwaliteit van de zijde afhankelijk is van de coconlaag om de rups. Uiteraard heb ik na de tour een lapje stof gekocht voor moeilijk veel geld. Maar altijd nog goedkoper als in Nederland! Eenmaal terug ben ik gaan eten, skypen met Sieta om haar up to date te houden en op tijd naar bed. Want ik ging de volgende dag naar Ankor Wat voor de zonsopgang. De manager van het hostel heeft er uren over gedaan om voor mij een gids te vinden wat uiteindelijk was gelukt. En de volgende ochtend toen ik om 4.45 klaar stond om te vertrekken naar Ankor Wat hoorde ik dat mijn gids was weggestuurd. De gids wilde er 45 dollar voor hebben i.p.v. 35, dus heeft de jongen van de receptie hem maar weggestuurd zonder iets met mij te overleggen. Erg vervelend want nu moest ik daar zelf maar rondlopen terwijl ik er helemaal niks over wist. Maarja ik was niet voor niets zo vroeg opgestaan. Dus in de tuk tuk erheen, hartstikke koud zo vroeg in je korte broek! Eenmaal aangekomen heb ik de massa gevolgd naar het plekje voor de zonsopgang. Eerst viel het qua drukte wel mee, maar toen ik er een uur stond te wachten stikte het echt van de mensen! Het was moeilijk om foto’s te maken zonder een andere fotocamera in beeld te krijgen. Maar het was het vroege opstaan echt waard! Het was echt ongelofelijk mooi! Sowieso was Ankor Wat echt een prachtig tempelcomplex! Hierna werd ik met de tuk tuk naar Ankor Thom gebracht, wat ook echt ontzettend mooi was. Ik had niet verwacht dat heel Ankor zo ongelofelijk groot was. Ik wist dat dit een groot complex was, maar dit was echt enorm! Zonder tuk tuk of fiets kun je hier echt niet veel zien, veel te grote afstanden tussen de tempels. Uiteindelijk heb ik die dag 8 tempels bekeken. Dus wel even genoeg tempels gezien voor de komende weken. Maar het was echt heel bijzonder. Die avond hadden we een BBQ in ons hostel waarbij ik allemaal leuke mensen heb ontmoet waar ik die avond mee ben uitgegaan. Heel gezellig, wel erg laat avondje geworden. Dus de volgende dag lekker uitgeslapen en eigenlijk niet zoveel gedaan. Ik had in de planning om naar een spa te gaan voor een massage. Maar uiteindelijk ben ik met diezelfde groep bier gaan drinken in het zwembad. Ja, letterlijk in het zwembad in een tractorband liggend met een pul bier in de hand. Ik heb toch ook zo’n zwaar leven hier!! ;-) Die avond zijn we met z’n allen naar het circus gegaan. Ik had iets verwacht zoals in Nederland. Maar dit was een klein zaaltje en er werd alleen een acrobatenshow gedaan met een verhaal over doodgaan. Erg leuke show gezien ze hele basic materialen gebruikten, zoals kartonnen dozen en pvc buizen, en toch een hele gave show mee neer konden zetten. Bewijst maar weer hoe creatief en innovatief de mensen hier zijn! Die avond wederom uitgegaan met de groep, omdat het voor de meesten en mijzelf de laatste avond in Siem Reap was. De volgende ochtend vertrok mijn stray tourbus om 10 uur. Bij het ophaalpunt stond ik te wachten en zag het busje al staan. Maar geen tourguide en ook geen andere passagiers. Toen de gids arriveerde bleek ik de enigste te zijn die de bus nam. Alweer een private tour! Nou had ik wel erg geluk, want normaal laten ze de bus dan niet vertrekken. Maar omdat ik wel moest vertrekken op die datum vanwege mijn strakke planning konden ze een uitzondering voor me maken. Lucky me! Nu kan de echte rondreis in Cambodja eindelijk beginnen!
Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 17 Juli 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 199163

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Mijn wereldreis

Landen bezocht: